prp nedir

PRP

PRP Nedir?

Trombosit yönünden zengin plazmanın kısaltması olan PRP, yaklaşık 20 yıldır farklı alanlarda kullanılmakta olan bir tedavi yöntemidir. İyileşmeye olan etkisi tartışmalı olmasına rağmen şikayetlerin azalmasında etkili bir rol oynamakta olan PRP yöntemi, günümüzde kas, tendon ve eklemlerde de kullanılmaktadır. Ortopedik tedavilerde kullanılan PRP yönteminde amaç alınan kandan trombosit yoğunluğunu sağlamak, büyüme hormonu gibi hormonları aktive ederek eklem içerisinde iltihabi bir durum yaratarak iyileşmeyi sağlamaktır. Eklem ağrıları nedeniyle yeterince ilaç kullanan fakat ameliyat olmak istemeyen hastalar için ideal bir yöntemdir. Kişinin kendi kanından elde edilen bir içerik olması nedeniyle allerji ve komplikasyon ihtimali çok düşüktür.

prp nasıl uygulanır

Hazırlanışı

Hastadan alınan kanda yer alan büyüme hormonları ve trombositlerin konsantre olarak alınabilmesi için farkli metodlardan yardım alınmaktadır. Kullandığımız metod doğrultusunda alınan kan ilk önce sodyum sitrat bulunan A tüpüne konulur ve 4-5 defa alt üst edilerek 2000 devirde 10 dakika santrifüj işlemi uygulanır. A tüpündeki plazma ve çökelti üstündeki ara madde, içerisinde kalsiyum dehidrat bulunan B tüpüne aktarılır. B tüpü 30 saniye alt üst edilerek aktive olması sağlanır ve 4000 devirde 5 dakika santrifüj edilir. Yeni oluşan serum ve çökelti birbirine karıştırılmadan ayrılarak trombositten zengin plazma elde edilir. Plazma hazırlığı ve PRP uygulaması sırasında sterilizasyona dikkat edilmelidir.

Uygulama

Soğuk uygulama veya lokal anestezi altında yapılan PRP tedavilerinde hazırlanan serum, eklem içi, kas ve tendonların hasarlı bölgelerine enjekte edilir. Eklemlere yapılan uygulamalarda eklem hareket ettirilerek serumun eklem içinde dağılımı sağlanır. Kas veya tendonlara yapılan uygulamalarda ise uygulama sırasında dağılım için hafif baskı uygulanır. PRP uygulamaları sonrasında 10-15 dakikalık istirahat ardından hastalar günlük aktivitelerine dönebilir. PRP sonrasında oluşacak iltihabi süreç nedeniyle ilk iki gün soğuk uygulama yapılabilir ancak iltihabı önleyici ağrı kesici ilaçların kullanılması önerilmemektedir. İki haftalık periyodlarla yapılan PRP tedavisi genellikle 4 seans uygulanmaktadır.

Kullanım Alanları

• Omuz ve diğer tendonların iltihapları
  • Diz ve diğer eklem kireçlenmeleri
  • Eklem kıkırdak bozuklukları