Omuz Eklemi Çıkığı

Düşme ve travma sonrası omuz ekleminin öne veya arkaya çıkığıdır ve çok ağrılıdır. Çıkık sonrası kas ve kıkırdak yırtılmaları olabilir. Tekrarlayan çıkıklar, hastanın ameliyat edilmesini gerektirebilir.

Çıkık anında hasta dayanamayacağı bir ağrı içerisine girer. Omuz eklemi şekli bozulur, belirgin bir çıkık görünümü oluşur. Omuz çıkıkları acil müdahale gerektirir. Ağrının geçmesi ve omuz başının beslenmesi için hastanın hızla acil servise başvurması ve çıkan omzun yerine oturtulması gerekmektedir. Eski çıkık öyküsü ile başvuran hastalarda ağrıdan çok tekrar çıkma korkusu vardır. Ağrı dışında hastalar omuz hareketlerini bilinçli olarak kısıtlar.
Çıkmış omuzla gelen hastada belirgin bir ağrı ve hareket kısıtlılığı vardır. Omuzda apolet belirtisi adı verilen omuz düşüklüğü görülür. Çıkık zeminde oluşmuş diğer problemlere bağlı bulgular olabilir. Örneğin omuz kaslarında yırtık oluşmuşsa yırtılan kasın muayene bulgusu vardır. Tekrarlayan öne çıkık tedavisi için başvuran hastanın omuz muayenesinde belirgin olan, omuz önden desteklendiğinde omuza çıkık yönünde hareket verilir ve hastadaki güvensizlik izlenir.
Omuz çıkığı anında tam tanı için ilk olarak röntgen çekilmelidir. Üst üste binen görüntü ve ek kırık varlığından şüphelenildiği takdirde bilgisayarlı tomografi istemek gerekebilir. Eski çıkıklı hastalarda kıkırdak ve kemik hasarları, kas ve tendon yırtıklarını teşhis etmek için mutlaka manyetik rezonans istenmektedir.
Çoğu zaman kırık yoktur, ortopedist tarafından çıkık yerine konulur ve hasta rahatlar. Dokuların iyileşmesi için hasta 15 gün kol askısı ile takip edilir. 15 gün sonrasında gerekli görülürse fizik tedavi süreci başlatılabilir. Tekrarlayan çıkıklar omuz ekleminde, kıkırdak veya kemiklerde kayıplara neden olabilmektedir. Her çıkık ardından kıkırdak yırtığının büyümesi ve tamirinin zorlaşması nedeniyle, hastanın ameliyat edilmesi gerekebilir. Çıkık ameliyatları için artroskopik cerrahi tercih edilmektedir.

Profesyonel sporcularda meydana gelen çıkıklar sonrasında mutlaka manyetik rezonans ile görüntüleme istenir. Yırtık kıkırdak veya tendon var ise aktif sporun devam ettirilebilmesi için artroskopik cerrahi uygulanmalıdır.