Başparmak Eğriliği (Halluks Valgus)

Ayak başparmağının birinci tarak kemiği ile ileri derecede açı oluşturması halidir. Ailesel geçişin belirgin olduğu başparmak eğriliği vakaları ağrılı veya ağrısız olabilir. Hastanın kullandığı ayakkabı çeşitleri eğrilik problemini artırabilir veya ilerlemesini önleyebilir.

Deformasyonun derecesine göre şikayetler değişkenlik göstermektedir. Ağrı ve şekil bozuklukları, yürüme mesafesinde azalma, ayakkabı seçiminde problemler ve ayakkabıların başparmak bölgesinde bozulmalar görülebilir. İleri boyutlu deformite var ise ikinci-üçüncü parmaklar şekil bozukluğuna katılır ve üstüste binen parmaklar oluşur.
Ayak görünümünde bozukluklar belirgindir. Başparmak, bağlı olduğu tarak kemiği ile açılanmıştır, genelde bunyon denen kemik çıkıntısı ile birliktedir. Ayağın iç uzun aksında çökmeler olabilir. İleri deformasyon durumlarında başparmak ikinci parmağı kaldırabilir, ikinci parmakta nasır oluşturabilir.
Muayene sonrasında ayak basar pozisyonda iken önden ve yandan röntgen çekilir. Sonuçlar doğrultusunda ayak açıları ve deformite derecesi hesaplanır.
Hastanın şikayetleri doğrultusunda tedaviye yön verilir. Ağrı şikayeti var ise ağrı kaynağı sorgulanmalı, muayene sonucunda doğru tedavi seçilmelidir. Ağrının giderilmesi için ayak şekil bozukluğu giderici tabanlıklardan veya silikon aparatlardan destek alınabilir. Deformitenin ilerlemesini önlemek için gece ateli ve parmak arası makaralar kullanılabilir ancak bunların devam gerektiren uygulamalar olması hastalar için zorluk yaratabilmektedir.

Ağrısı fazla ve ileri derecede açılanma gelişmiş başparmak eğriliklerinde ameliyat ile düzeltme seçeneği değerlendirilmelidir.

Ameliyat
Ameliyat öncesinde doğru planlama yapılmalı, ayaktaki deformasyona uygun ameliyat yöntemi belirlenmelidir. Ameliyat sonrası bakım süresi uzun olduğu için hasta ameliyat hakkında tam olarak bilgilendirilmeli ve onayı alınmalıdır. Genel olarak kemik ameliyatları olan hallus valgus operasyonları yumuşak doku cerrahiside içerebilir. Anestezi tercihi genel anestezi veya belden uygulanan spinal veye epidural anestezi olabilir. Epidural anestezi tercih edildiyse, bel bölgesine konan kateter yardımı ile ameliyat sonrasında 2-3 gün ayaktaki ağrı engellenebilir. Kemik kırılarak yapılan operasyonlarda vidalı sabitleyiciler kullanılır. Operasyon sonrasında hasta servise alınır, özel ayakkabılar yardımıyla hasta ayağa kaldırılır ve bastırılır. 2-3 gün yatış ardından yara problemi yaşamayan hasta taburcu edilir. Yaklaşık iki hafta sonra dikişler alınır. Ameliyat sonrası iyileşme sürecinde hasta ayağının üzerine basabilir ancak dolaşım problemlerini engellemek için ayağın genelde yüksek seviyede tutulması istenir. 4-6 haftayı bulan kemik kaynama süreci sonrasında normal ayakkabıya geçiş yapılabilir.