Omuz İçi Kas Yırtıkları

Omuz eklemi içinden omuzu yukarı kaldıran, içe ve dışa rotasyon yaptıran manşet kaslarının ve omuza dışarıdan katılan pazı kasının ( biseps tendonu ) omuz eklemine yapışma yerlerindeki yırtıklarıdır. Düşme sonrası ani kasılmalar, direkt travmalar ve kronik travmalara bağlı olarak gelişebilir.

Ağrı ve hareketlerde kısıtlanması vardır. Tipik olarak gece ağrısı görülür. Yırtık omuz üzerine yatmak ağrı vericidir ve hastayı uyandırabilir. Ağrıya ek olarak hastalar kolunu yukarı kaldırmada, rotasyon yapmada güçlük çekebilir. Tam yırtıklarda güç kaybı görülürken, tam olmayan yırtıklarda güç kaybı yardımcı kaslar ile giderilebilir.
Muayene, karşıdan omuzun dış görünüşüne karşılaştırmalı olarak bakılması ile başlar. Herhangi bir şişlik, simetri bozukluğu, kemiksel deformite ve kas zayıflığı olup olmadığı değerlendirilir. Kısıtlanan omuz hareketleri ve ağrı dışında kas gücünde azalma görülür. Özel testler yardımıyla hangi kasın etkilendiği belirlenir.
Muayene sonrasında tanının güçlendirilmesi için röntgen istenir. Röntgen sonucu doğrultusunda kemik yapısı ve omuz çatısının şekli değerlendirilir. Tendon yırtıkları ve kas hasarlarını en iyi gösteren yöntem ise manyetik rezonanstır. MR ile hangi kasın veya tendonun yırtık olduğu, yırtık boyutu, kas içi ve dışı ödemi ile kemik yapılardaki ödem ayrıntılı olarak ortaya konur.
İlk tedavi her zaman oluşan iltihabi durumu ve ağrıyı gidermeye yönelik olmalıdır. İstirahat süreci soğuk uygulama ve ağrı kesici ilaçlarla desteklenmelidir. Yırtık kas veya tendon sürekli ters tarafa çekim olması nedeniyle kendiliğinden kaynamayacaktır. Kasların tam yırtık olması durumunda omuz başı yerinde durmaz ve erken dönemde kireçlenmeye neden olabilir. Şikayetin uzaması ve günlük aktivitelerde güçlük çıkarması durumunda ameliyat gereklidir. Artroskopik operasyonla kas yırtıkları tamir edilir ve fizik tedavi ile hastanın omuz eklem açıklığı ve kas gücü yeniden sağlanır.