Düz Tabanlık ve İçe Basma

Düz tabanlık ayağın uzun kavisinin çökmesi, yani yere basan ayak taban genişliğinin artması durumudur. Fizyolojik ve patolojik olarak ikiye ayırabileceğimiz düz tabanlık, özellikle çocukluk döneminde aileler tarafından endişe duyulan konulardan biridir. Erişkin insanların yaklaşık yüzde on beşinde fizyolojik, yani normal düz tabanlık görülmektedir. Ailesel geçiş görülen fizyolojik düz tabanlarda ayak mekaniği bozuktur ancak hastanın şikayeti olmayabilir. Patolojik düz tabanlık problemlerinde ise ayak serttir ve normal kavsine dönmez. Aşil tendonu kısalıkları, kemik yapışıklıkları, bazı nörolojik hastalıklar ve topuk kemiği yapı bozukluklarında görülebilir.

Genel olarak şikayet bulunmamaktadır ancak özellikle uzun yürüyüşlerde erken yorulma, ayak ağrıları, bacak ağrıları, diz ağrıları ve spor yaparken ağrılar olabilir. Ayakkabılarda deformasyon görülebilir.
Muayene esnasında ayaklar çıplak olmalıdır. Hasta sert bir zemine bastırılır ve her iki ayağın basması gözlemlenir. Eğer içe basma varsa başparmak ayak sırtına doğru kaldırıldığında ayak içi ark oluşması, düz tabanlığın fizyolojik düz taban olduğunu gösterir. Ayak havada serbest bırakılarak da gözlenebilir ve ayak normal kavisini alabilir. Patolojik düz tabanlıkta ayak iç kavisi oluşmaz, sert bir taban yapısı vardır.
Muayene sonrası bazen ek tetkiklere gerek duyulabilir. Eğer patolojik düz tabanlık varsa röntgen ve çeşitli yöntemlerle ayak izinin gösterilmesine yarayan podogram yapılmalıdır. Ek başka hastalık söz konusu ise onlara yönelik tetkikler yapılabilir. Kemik yapışıklıklarının görüntülenmesi bilgisayarlı tomografi yöntemi ile gerçekleştirilir.
Şikayeti olmayan fizyolojik düz tabanların herhangi bir tedaviye ihtiyacı yoktur. Eğer ağrı, erken yorulma, bacak ve bel şikayetleri varsa düz tabanlık fizyolojik olsa dahi tedavi gerekmektedir. Patolojik düz tabanlık tedavisi hastalık doğrultusunda değişkenlik göstermektedir.

Fizyolojik ve şikayeti olan düz tabanlılar için ayak şekline uygun tabanlık kullanılması gerekmektedir. Taban şekil ölçüsü alınır, özel testlerle taban şekli belirlenir ve uygun tabanlık imal edilir. Şikayet devam ettiği sürece tabanlık her sene yenilenmelidir.