Aşil Tendiniti

Yürüme, koşma, sıçrama gibi basma işlevlerinin hepsinde yer alan aşil tendonu, ayak bileğinin arkasında, baldır kaslarının birleşmesi ile oluşan çok kuvvetli ve kalın bir tendondur. Topuk kemiğinin arka ve üst kısmında sonlanan aşil tendonu, vücudun yükünü kaldırma konusunda önemli rol oynamaktadır. Tendonun yorulması ve direkt travmaları sonucunda tendonda görülen ödem ve ağrı problemleri, tendinit tablosu yani tendon iltihabına yol açabilir. Topuk ve ayak basış problemleri ise tendinite zemin hazırlayan diğer etkenler olarak gösterilebilir.

Ayak bileği arkasında ve bazen çevresinde hissedilen ağrı, tendon üzeri lokal şişlikler dışında topuk bölgesi ve baldır kaslarına doğru oluşan hassasiyet belirtiler arasındadır. Aşil tendiniti ile birlikte yürüme ve spor yapma güçlüğü, yükselmeyi gerektiren aktivitelerde kısıtlanmalar sıklıkla görülmektedir.
Aşil tendon ve çevresinde yapılacak elle muayene sırasında ağrı hissedilir. Tendon içi ve tendonun kılıfındaki ödeme bağlı şişmeler görülebilir. Hastadan parmak ucunda yükselmesi istendiğinde ağrı oluşur.
Aşil tendiniti tedavisi öncesinde aşil tendon iltihabına zemin oluşturan nedenlerin detaylı olarak incelenmesi gerekir. Basma, yürüme ve ayak biyomekaniğine ek olarak ısınma ve germe yapmadan başlanan spor, uygun olmayan tabanlı ve ayak arkasına temas eden ayakkabı kullanımı ayrıntılı olarak sorgulanır. Muayene sonrası kesin tanı manyetik rezonans ile konulur. Kemik patolojileri ayırmak için röntgen istenebilir.
Öncelikli tedavi istirahat, soğuk uygulama, ağrı kesici ve ödem giderici ilaç kullanımıdır. Parmak ucuna kalkma hareketleri kısıtlanır, topuk bölgesi yükseltilir ve ayak bileği bandajı sarılabilir. Özel bandaj içeren çoraplardan yardım alınabilir. Hastada basma problemleri var ise tabanlık kullanımına geçilir. Şikayet uzun süreli ise fizik tedaviden yardım alınmalıdır. Şikayeti tekrarlayan hastalarda PRP uygulanabilir.